Årets festival går av stabelen på Scenehuset 15.-19. juni.
Vi har 31 unike kunstnere fordelt på 8 unike verk. Hvert verk spilles 2 ganger på samme kveld i en ‘dobbel bill’. Det betyr at du får meg deg 2 unike verk per forestilling. I tillegg blir det workshop og panelsamtale på festivalens siste dag. Tilsammen fremviser våre medvirkende kunstnere et bredt spekter av jazzdansens og jazzmusikkens ulike stiler og uttrykk. Steppdans, samtidsjazz, hiphop, urbane stiler, seremonielle danseformer og Afro-Cubanske og Latinske danseformer er noen av begrepene kunstnerne bruker for å beskrive deres stil og uttrykk. I tillegg skilter de med interessante og dagsaktuelle tema. Det blir utforskning av ulike former for kjønnsidentitet, opprinnelige jazzdansformer og begreper, grenser mellom roller som musiker og danser og samfunnsroller og individualitet og gjenvinning av urkraft og kulturarv i samtiden. Felles for dem alle er at de er svært dyktige fagfolk og kunstnere innen sitt felt. Dette bør du få med deg! Vær oppmerksom på at vi kun selger 55 billetter per forestilling for å ivareta en god publikumsopplevelse. Velkommen! Vi gleder oss til å se deg på Scenehuset i Bogstadveien 49
PROGRAM
LØRDAG 15/6: Skjør av Øien og FEMA av Eckbo/Weibell
To forestillinger: kl.18:00 og kl.19:30
Fellesnevneren for Skjør og FEMA er utforskning av kjønnsidentitet og balansen mellom maskuline og feminine kvaliteter hos ett og samme individ. Begge er opptatt av latente konflikter mellom samfunnets forventninger og egne opplevelser og hvordan dette kan påvirke indivitets selvfølelse og fremmedgjøring versus tilpasning til samfunnet. Ulikheten mellom dem består i at denne balansen utforskers som en duett mellom to menn hos Øien og som en kvintett med fem kvinner hos Eckbo/Weibell. Tilsammen får vi balanse mellom representasjon av ulike kjønn, aldre og gruppekonstellasjoner som skaper en fin helhet. Vi opplever at denne forestillingen er spesielt relevant for ungdom og unge voksne som er i en identitetskapende prosess. Kjønn har ofte blitt sett på som noe stabilt, men i denne forestillingen åpnes det opp for at begreper og forestillinger om kjønn er flytende.
Medvirkende "Skjør"
Pernille Øien - koreograf
Carl Peters - medvirkede danser
Cristián Sandoval Ronnby - medvirkende danser
Foto: Yaniv Cohen (Pernille/Carl) og Fredrik Arff (Cristián)
Medvirkende "FEMA"
Nina-Martine Eckbo - koreograf og danser
Enya Maria Oshaug Weibell - koreograf og danser
Melanie Kajanne Källström - medvirkende danser
Valentina Reyes - medvirkende danser
Foto: Chai Saeidi (Enya), Iselin Jansen (Nina), Ali Jehad (Melanie), Tomas Biadglign Teshome Kjøndal (Valentina)
SØNDAG 16/6: Oslo Tap Crew med In The Mood for Tap og M Art Lab med Form
To forestillinger: kl.18:00 og kl.19:30
Disse verkene er begge tilbakeskuende på levd liv. Oslo Tap Crew ser tilbake på æraen da jazzmusikk og -dans var en naturlig del av den sosiale sfære, mens M Art Lab ser tilbake på arbeid i håndverkssektoren og dets paralleller til jazzdansen. Oslo Tap Crew er opptatt av de opprinnelige jazzdansformene som deres steppdans er en del av, mens M Art Lab er opptatt av det afrikanistiske begrepet om angularitet og hvordan dette er essensielt for jazzdansen. Det folkelige og de opprinnelige formene står i sentrum. Begge verk har også med utøvere som er over den såkalte pensjonsalderen for utøvende dansere. Med deres omfattende erfaring som skapende utøvere preger de sine verk på nyanserte og nyskapende vis.
Medvirkende "In The Mood for Tap"
Anneli Moe - koreograf
Rebekka Undrum - medvirkende danser
Mari Marie Nyvoll - medvirkende danser
Eila Schau - medvirkende danser
Håkon Svendsen - medvirkende musiker
Foto: Håkon Svendsen (Håkon) og Martine Ehren (Mari/Anneli/Rebekka)
Medvirkende "Form"
Malin Stenholm - koreograf og danser
Åse Wallberg - koreograf og danser
Isabell Gisselgård - koreograf og danser
Jaakko Kulmala - koreograf og danser
Foto: M Art Lab
MANDAG 17/6: Aagre/Pedersen med Jazm og Andersen/Hultvi/Juel/Sætereng/Vaaje med There Must Be a Lace
To forestillinger: kl.18:30 og kl.20:00
Koreografene i de ulike verkene er begge opptatt av å viske ut grenser mellom kunstneriske og sosiale rammer og konstruksjoner, samtidig som de er opptatt av å bevare individualitet og tradisjoner. Hos Jazm kommer dette til syne ved at grensene mellom musiker og danser utfordres samtidig som de ulike tradisjonene videreføres og deles. Hos There Must Be a Lace symboliserer blonder og klesplagg både nostalgi og sosiale normer som begrenser, mens musikk og fysisk språk representerer indiviualitet og krefter som forsøker å bryte ut av trange rammer. Musikken fremheves som viktig hos begge grupper, men mens den ene skaper musikken live, bruker den andre elektronisk avspilling.
Medvirkende "Jazm"
Frøy Aagre - komponist og musiker
Victor A.O. Pedersen - koreograf og danser
Audun Ellingsen - medvirkende musiker
Andreas Bratlie - slagverk, keys, vokal
Foto: Isak Uyar Orestad og Noah Gylver/Kolonihaven (Audun), Haslien Fotografene (Frøy) og Thomas Stavø Johnstone (Victor)
Medvirkende "There Must Be a Lace"
William Vikan Andersen - koreograf og danser
Nicole Hultvi - koreograf og danser
Johanne Juel - koreograf og danser
Sigyn Åsa Sætereng - koreograf og danser
Eline Chao Vaaje - koreograf og danser
Foto: Ida Juel/Sigyn Åsa Sætereng
TIRSDAG 18/6: Bulgar/Mariscal med Synthesis og Sarr med The Tribe
To forestillinger: kl.18:30 og kl.20:00
Felles for begge verk er en søken etter eller ivaretakelse av det opprinnelige. Sarr søker etter den feminine urkraften og Bulgar/Mariscal søker etter å ivareta sine kulturelle røtter i en assimileringsprosess de erfarer som immigranter. Begge fremhever den sosiale kraften og mulighet for tilhørighet gjennom dansen. Bulgar/Mariscal har sin tilhørighet i latinske og Afro-Cubanske rytmer, mens Sarr viser til hiphop og seremonielle bevegelser. Hos begge assimileres disse formene inn i et samtidig jazzdansprosjekt. Dynamikken i det rytmiske samspillet gjenspeiler både spenningene mellom det sosiale og det individuelle, det urgamle og det samtidige og ulike stilarters plass i den mangfoldige jazzdanssjangeren.
Medvirkende "The Tribe"
Daniel Sarr - koreograf
Alma Apenteng - medvirkende danser
Christiane Bergersen - medvirkende danser
Marte Brækken - medvirkende danser
Sara Einbu - medvirkende danser
Maja Furnes - medvirkende danser
Sigyn Sætereng - medvirkende danser
Foto: Ole Walter Jacobsen (Daniel), Philter Music (Sara), Mats Bäcker (Alma), Fredrik Arff (Christiane), Antero Hein (Sigyn), Tale Hendnes (Maja) og Marte Brækken (Marte)
Medvirkende "Synthesis"
Valentina Martínez Mariscal - koreograf og danser
Yordano Bulgar Fernández - koreograf og danser
Kunstnerisk rådgivning - Imelxis Landa
Musikkmiks - Lanzaro Campos
Foto: Valentina Mariscal/Yordano Bulgar
ØNSDAG 19/6: Workshop med Daniel Sarr (kl.10:00)
Sarrs jazzklasser har fokus på teknikk, musikalitet og groove. Han starter med en grundig oppvarming som inneholder release-teknikk, isolasjoner, rytmisk- og teknisk arbeid. Han videreformidler koreografier bestående av både Samtidsdans og Jazz, pluss et hint av Hip Hop. I denne workshopen vil han lære bort repertoar fra verket "The Tribe" som spilles 18. juni under Oslo Jazzdansfestival.
Varighet: ca. 2 timer
Foto: Eva Rose
Workshopen gjennomføres i samarbeid med PRODA - profesjonell dansetrening og støttes av Danseinformsjonen og Kulturådet
ØNSDAG 19/6: Panelsamtale med Daniel Sarr og Valentina M. Mariscal (kl.12:30)
Både Sarr og Mariscal har fremvist egne koreografiske verk ved årets festival. Felles for begge verk er en søken etter eller ivaretakelse av det opprinnelige. Sarr søker etter den feminine urkraften og Bulgar/Mariscal søker etter å ivareta sine kulturelle røtter i en assimileringsprosess de erfarer som immigranter. Begge fremhever den sosiale kraften og mulighet for tilhørighet gjennom dansen. Bulgar/Mariscal har sin tilhørighet i Latinske og Afro-Cubanske rytmer, mens Sarr viser til Hiphop og seremonielle bevegelser. Hos begge assimileres disse formene inn i et samtidig og kunstnerisk jazzdansprosjekt. Dynamikken i det rytmiske samspillet gjenspeiler både spenningene mellom det sosiale og det individuelle, det urgamle og det samtidige og ulike stilarters plass i den mangfoldige jazzdanssjangeren.
I panelsamtalen blir det mulig å gå dypere inn på deres kunstneriske virksomhet og hvordan de ser denne i sammenheng med jazzdans generelt. Hvordan fungerer jazzdans som en ramme for ivaretakelsen av eldre danseformer, fusjon av ulike former og som en facilitator for integrasjon og sosialt samvær?
Det vil også bli anledning til å gå inn på mer generelle spørsmål om hvilken rolle jazzdans spiller i i vår samtid og hvilken rolle den bør spille. Panelsamtalen har til hensikt å bidra til teoretiseringen av jazzdansfeltet.
Varighet: ca. 1.5 time
Medvirkende:
Daniel Sarr - koreograf og paneldeltaker
Valentina M. Mariscal - koreograf og paneldeltaker
Cecilie Lindeman Steen - PRODA-representant
Sarjo Sankareh - moderator for OJDF
Natalie Dahl - moderator for OJDF
Foto: Ole Walter Jacobsen (Daniel) og Natalie Dahl/OJDF (Valentina)
Workshopen gjennomføres i samarbeid med PRODA - profesjonell dansetrening og støttes av Danseinformsjonen og Kulturådet.