top of page
LAYERS

LAYERS

SHE Heels Company er det første Norske heels-kompaniet og består av fem kvinnelige dansere med mål om å fremme heels som danse- og kunstform. Med en egen evne til å kombinere suggererende dans med filosofisk tilsnitt utfordrer de publikums syn på kvinnelig dansere. I LAYERS utforsker de hvordan ulike lag av kostymer, rekvisitter og kropper påvirker publikums syn på kvinnelige dansere. Med: Vilde Opeide, Vilde Skorstad, Lill Konst, Pernille Nansen, Christiane Bergersen. Foto: Daniel Millan

LUDUS

LUDUS

Fossan/Kippe Duetten Oda Fossan og Marie Risto Kippe har begge sin dansefaglige utdanning fra England og har jobbet sammen i ulike scenekunstforestilinger. I verket Ludus vil de ta pulsen på covid-samfunnet og dets regelvelde. Å leve under et regime av mer eller mindre forståelige regler kan oppleves som å være del av et spill eller en lek med regjeringen som "game masters". Med: Maria Risto Kippe og Oda Fossan. Foto: Privat/Annie Blomfeldt

VERK

VERK

M Art Lab (SE/FI/NO) Kvartetten består av et nordisk samarbeid mellom to svenske og en finsk danser med base i Sverige, samt en norsk danser med base i Norge. Siden 2019 har de arbeidet med forestillingen Verk som tar for seg industrihistorier og minner knyttet til de ulike stedene som gjestes. Forestillingen er stedsspesifikk og vil anta en ny form når den settes opp på Scenehuset ved OJDF. Med: Åse Wallberg, Malin Stenholm, Jakko Kulmala og Isabell Gisselgård. Foto: Marcus Tari

Du, Jeg og Vi To

Du, Jeg og Vi To

Roness/Kristoffersen På hver sin kan av verden og med en videochat som hjelpemiddel fant de frem til et dansefellesskap som ga glede og trøst i en vanskelig og ensom tid. De forteller en ærlig historie om sin opplevelse av covid- nedstengningen og samtidig utforske utfordringer ved å gå fra et digitalt til et fysisk nærværende vennskap. Begge er utdannet jazzdansere og har jobbet som utøvere i inn- og utland. Medvirkende: Lise Kristoffersen og Sigurd Roness Foto: Ida Karoline Artmann/Privat

MONTICELLO

MONTICELLO

Oslo Tap Crew Kunstnerisk leder Anneli Moe har opprettet et nytt steppdanskompani med fire andre steppdansere hvorav tre av dem er relativt nyutdannede. I verket Monticello benytter danserne koreografi og improvisasjon for å formidle en historie om stengte dører og økonomiske tap under covid-nedstengningen, men også om håp og drømmer for fremtiden. Medvirkende: Anneli Moe, Rebekka Undrum, Mari Nyvoll og Eila Schau. Foto: Martine Eren

What's The POINT?

What's The POINT?

Ingrid Sørensen I verket What`s the POINT? utforsker koreograf Sørensen og to utøvende dansere systemer og tradisjoner som dansere er påvirket av. En fot kan være god eller vond å pointe, og noe danseren må forholde seg til å leve med. Hensynet til slitne kropper må ofte vike i en dansers liv. Under covid har imidlertid pointen mistet sin relevans. Den tidvis trøtte kroppen og vonde pointen har blitt et savn. Medvirkende: Julie Dokken og Martine Bentsen. Foto: Erlend B Enger/ Fotograf Eidsmo

OJDF+PRODA

OJDF+PRODA

Workshops: Sigurd K. Roness og Anneli Moe vil avholde hver sin workshop med hver sin stil og form innen jazzdans og steppdans (softshoe). Roness: 11:15-12:45 Moe: 13:00-14:30 Samarbeid med PRODA. Foto: Shaun Mac an Bhaird / David Cayedo

OJDF+PRODA

OJDF+PRODA

Panelsamtale I panelsamtalen kl. 19:00 vil vi være opptatt av det frie jazzdansfeltet under covid. Hvordan opplevdes dette av danserne. Hvilke erfaringer gjorde de seg som profesjonelle dansekunstnere, og hva er visjonene for fremtiden? Har de endret seg i takt med pandemien? Og hvordan bør jazzdanseren navigere i det frie feltet fremover? Samarbeid med PRODA. Panelet: Michelle Flagstad, Isabell Gisselgård, Sigurd Roness og Anneli Moe. Foto: Emelie Grahn Järlund/ Privat/ Yina Chan

The Point Isn't The End It's The Way You Move Around It

The Point Isn't The End It's The Way You Move Around It

Sofia Farrah Farrah er en norsk-amerikansk danser og koreograf utdannet i New York/Oslo og bosatt i Norge. Hun henter i dette verket inspirasjon fra musikalscenen i USA på 1950-70-tallet. De benytter seg av en rekke teatrale komponenter for å skape en rik scenisk opplevelse. Samtidig utfordres tradisjonelle kjønnsroller for å skape en større aksept for ulike kjønnsidentiteter. Medvirkende: Sofia Farrah, Frida Berg Aas, Thea Larsen, Emma Jansen og Ane Solberg. Foto: Anouk Brundu

CROSSINGS

CROSSINGS

Martinez/Romero Martínez er en utøvende salsadanser bosatt i Norge med bakgrunn fra Mexico og Paris. Sammen med den spanske hiphop-danseren Romero vil de utforske forskjeller og felleskap i kulturell og danserisk identitet i verket Crossing. Dansen akkompagneres av den Cubansk-Norske musikeren og perkusjonisten Rodrígues. Deres lekne bevegelsesspråk gjør forestillingen egnet for barn. Medvirkende: Valentina Martínez, Jesus Romero & Yasser Rodríguez Foto: Hector Hernandez Rosas / Matteo Stulo

JAZZFÅGLAR

JAZZFÅGLAR

Kompaniet Jazzfåglar (SE) I dette kollektivet utforsker to svenske og en svensk-finsk danser fuglers relasjon til jazzdansen. Alle danserne har base i Sverige og har under covid benyttet anledningen til å studere omgivelsene utendørs. De har latt seg inspirere av fuglers jazzete bruk av rytmer, bevegelser og positurer. Medvirkende: My Gren, Lisa Holström og Pauliina Pantsu. Foto: Eddie Junblom

Roots Intertwined

Roots Intertwined

Jansen Ruiz/Ruiz De profesjonelle partnerne og ektefellene Ruiz er godt etablerte dansere innenfor steppdans og Mambo med base i Oslo. I Roots Intertwined utforsker de balansen mellom å finne en felles grunn og samtidig ivareta sin unike kulturelle identitet og danseform. Felles for danseformene er at de begge har sine røtter i utviklingen av jazzmusikk- og dans på 1920-tallet. Medvirkende: Iselin Jansen Ruiz og Alexis Ruiz. Foto: Iselin Jansen Ruiz

bottom of page